Které hormony zhoršují riziko trombózy?

13. 1. 2019

Nová britská studie upozorňuje, že určité přípravky hormonální substituce (HRT) používané u žen v menopauze zvyšují riziko vzácně se vyskytující, avšak závažné tromboembolie (TEN).

Je známo, že pravděpodobnost TEN zvyšují vyšší dávky estrogenu. Vědci z britské University of Nottingham dále zkoumali rozdíl v tomto působení na základě původu účinné látky. Podle jejich zjištění tablety s equinním estrogenem vykazují vyšší riziko než tablety obsahující syntetický hormon. Při užívání HRT se počet nových onemocnění TEN zvyšuje o devět na deset tisíc případů. K těmto výsledkům došli při zkoumání údajů více než 470 tisíc britských žen v letech 1998 až 2017.

Dobrou zprávou je, že u náplastí, gelů a krémů s hormonálním účinkem toto nebezpečí nebylo prokázáno.

Zdroj: Yana Vinogradova et al. HRT tablets associated with increased risk of blood clots. British Medical Journal. https://www.bmj.com/company/newsroom/hrt-tablets-associated-with-increased-risk-of-blood-clots/

Komerce

Partneři projektu